Speciale workshop voor blinde en slechtziende leerlingen.
Doelgroep: Visio Grave 10 leerlingen, vmbo Begeleid door: Michiel van Zoest (educatief medewerker van het Architectuurcentrum Nijmegen)
Het doel van deze workshop was om 10 leerlingen met een visuele beperking, waarvan er 2 volledig blind waren, kennis te laten maken met het project BouwLab Nijmegen. In een introductie heeft Michiel van Zoest kort wat verteld over de locatie, het project ruimte voor de rivier en kort iets over het BouwLab. Het leek leerzaam om de leerlingen de Warande ook te laten ervaren, dus heeft Michiel ze langs de betonnen rand geleid richting de trap, zodat ze met of zonder begeleiding af konden dalen richting het water. Dit was al een hele uitdaging en belevenis op zich, waarbij een aantal leerlingen direct over de betonnen rand (met stok) naar beneden schuifelden. Er is toen toch maar even verteld dat de helling t.p.v. het fietspad loodrecht naar beneden liep… Bij het water werd direct de diepte van het water gepeild en hoe koud of warm het water was.
Eenmaal terug bij de Tiny Houses heeft Jeroen, de beheerder, kort nog wat verteld over het BouwLab en uiteraard over zijn eigen ervaringen. Daarna hebben ze in groepjes (onder begeleiding van hun begeleiders of zelfs van elkaar) de verschillende projecten verkend. Ze waren bijzonder enthousiast, met name over de kleinere ruimtes en konden dan ook geen genoeg krijgen van “het Hondebot” (Solid Family) zoals zij het noemden. Volgens Frank te Beek, de docent die overigens zelf ook slechtziend was, geeft een kleine ruimte de leerlingen een gevoel van veiligheid, overzicht en worden de zintuigen geprikkeld. Je kunt de ruimte voelen, ruiken en horen (kloppen), bovendien is deze de ruimte ook niet “standaard” recht.
In het creatieve deel, wat hierna volgde, hebben de leerlingen zich verzameld in de Kapkar, waar Michiel ze kort wat heeft uitgelegd over de Gulden Snede verhouding en het Plastisch Getal. Michiel had een grote blokkendoos (grote Morphotheek) meegenomen, zodat de leerlingen eerst allerlei blokjes, vormen en wat verhoudingen konden voelen. Daarna zijn ze aan de slag gegaan met passen en meten en om te proberen een reeks of juist een artistiek bouwwerk te maken. Ook dit vonden de leerlingen erg leuk om te doen, waarbij sommigen er echt helemaal in op gingen.
Als afsluiting heeft Michiel wat verteld over een aantal gebouwen die speciaal zijn ontworpen voor en door blinde mensen. Dit was voor de leerlingen ook erg leerzaam, omdat ze zich van kleins af aan continu aanpassen aan de onbekende en “gevaarlijke” omgeving. Het idee om een gebouw aan te passen aan hun specifieke wensen was nog vreemd. Tenslotte hebben ze nog een kijkje genomen in de MIR tent (wat ze een stuk minder interessant vonden!) en een bezoek aan de kas. Ook dit was een succes, ondanks dat ze deze ruimte eerst vreemd vonden, warm en de geur, maar wel weer een lekkere bank.